De Continental Race King is een legende.
|
De race band van Vittoria!
|
De Ritchey Shield is de perfecte allround band voor hardere ondergrond.
|
De perfecte racer.
|
TR staat voor Tubeless Ready bij Maxxis. Dit zijn banden die m.b.v. een antilekvloeistof luchtdicht kunnen gemaakt worden om zo tubeless te kunnen rijden.
EXO Protection
Een uiterst lek bestendig en slijtvast materiaal dat wordt toegevoegd aan de zijwanden van bepaalde banden. Dit dicht geweven materiaal is licht van gewicht en zeer flexibel, zodat de prestaties van de band onaangetast blijven
LUST
LUST staat voor Lightweight Ultime Sidewall Technology. Deze technologie is naast de UST® standaard ook lekbestendiger, bevat een verbeterde luchtdichtheid, is duurzamer en is lichter dan vorige tubeless ontwikkelingen. Dit door het toevoegen van een dun weefsel in de zijwanden.
Silkworm
Deze technologie zit in een aantal Maxxis banden ingewerkt om de lekbestendigheid van de band te verhogen en de rolweerstand te verlagen.
3C Maxx Speed
Gebruikt in cross-country en enduro banden. De 2 compounds in de buitenste lagen zijn speciaal ontwikkeld voor een lage rolweerstand, een hoge duurzaamheid en grip.
Compounds
Legende Maxxis Compounds:
70a: Dit rubbermengsel biedt een hogere levensduur en een lage rolweerstand.
62a oftewel eXCeption bevat eveneens 120TPI. Dit mengsel zorgt voor een minder gewicht en meer grip. Aanbevolen voor cross country wedstrijdrijders.
60a MaxxPro zorgt voor een goede tractie maar eveneens voor een goede slijtage weerstand.
42a Super Tacky: zeer zacht rubber dat voor enorm veel grip zorgt. Vooral gericht op downhill en freeride.
40a Slow Reezaay: Onklopbare grip door het enorm zachte, soepele rubber. Dit compound is terug te vinden bij downhill banden.
Bron: Maxxis.com
De Ikon, Maxxis' meest veelzijdige band.
Montage
De diameter van de hieldraad van de Maxxis Ikon is iets groter dan bijvoorbeeld een Racing Ralph of Continental Race King waardoor op sommige velgen een extra velglint of rimstrip wel aangewezen is voor tubeless montage. Voor het overige is hij vrij gemakkelijk tubeless te monteren.
Monteren met binnenband geeft geen enkel probleem.
In het terrein
De Ikon is een zeer lichte band met veel volume (2.20 versie) en dat voel je onmiddellijk. De rolweerstand is dankzij de geringe profieldiepte op het loopvlak erg laag. Op droge, iets stevigere trails rol je met dit rubber heel erg gemakkelijk. Maar ook op rulle en losse ondergrond scoort de Ikon goede punten. Dankzij het soepele karkas haakt het profiel zich goed vast, ook wanneer de trail bergop gaat. De iets stevigere zijnoppen zorgen dat je de bochten in mooie lijn kan aansnijden.
Bij modderige stukken kan je je door de slag trekken met de Ikon maar je voelt snel dat hij hiervoor niet gemaakt is.
Bij de niet EXO versie zijn de zijwanden erg dun dat als voordeel heeft dat de band zich soepel gedraagt t.o.v. de ondergrond en voor veel tractie zorgt. Wanneer je de bossen gaat verkennen in rotsachtig terrein is de EXO versie (met verstevigde zijwanden) zeker aangewezen.
Conclusie
De Ikon is een snelle allrounder en zeker een van onze favorieten. Tenzij het echt modderig wordt zouden wij hem het hele jaar door op het achterwiel kunnen laten liggen.