Tubeless wil zeggen dat je geen gebruik maakt van een binnenband. Hoe je dit kan verwezelijken, welke materialen je nodig hebt en welke nu de voor- en nadelen zijn van systeem legeen we uit in onderstaande post.

Algemeen.

Tubeless System Mountainbanden Schwalbe
Dus, tubeless rijden betekent dat je geen gebruik maakt van een binnenband, de buitenband is daarbij zelf volledig luchtdicht gemaakt door een extra laag aan de band toe te voegen. Ook is de bandhiel aangepast zodat deze steviger in de velgrand past. Deze banden worden met UST aangeduid. UST staat voor Universal Standard for Tubeless en is ontwikkeld door Mavic. Door deze toevoegingen zijn deze UST banden zwaarder dan standaard vouwbanden.

Alles draait om gewicht en daardoor zijn fabrikanten met "TubelessReady" banden op de markt gekomen. Dit zijn banden waarbij (veelal) enkel de bandhiel is aangepast zodat deze steviger in de velg past, maar die zonder toevoeging van sealant niet luchtdicht zijn. Dit geeft dus als grote voordeel t.o.v. UST dat de banden lichter zijn. Een bijkomend voordeel van het gebruik van sealant is dat kleine gaten (tot veelal 6mm) vanzelf gedicht worden tijdens het rijden.

 

 

 

 

 

De voordelen.

Snake BiteSmall


Het grote voordeel van tubeless rijden is de geringe kans op lek rijden. Zeker bij toevoeging van sealant. Daarnaast is het risico op stootlekken ook uitgesloten. Stootlekken of snakebites zijn lekken die ontstaan wanneer de binnenband tussen de velg en de ondergrond wordt geperst en daardoor scheurt.
Doordat er geen binnenband aanwezig is kan de band ook op lagere druk bereden worden. Lagere druk betekent meer grip en comfort en zorgt voor minder rolweerstand.

 
 

De nadelen.

Mountainbanden DocBlue Schwalbe

Om UST banden te kunnen monteren heb je een UST of TubelessReady velg nodig. Dit is dus een extra investering. UST banden zijn ook zwaarder met alle nadelen van dien. TubelessReady banden kunnen gemonteerd worden op zowel UST, TubelessReady als standaard velgen die luchtdicht zijn gemaakt m.b.v. een tubeless kit. Maar bij deze setup is sealant vereist.

Buiten de investering in velgen of een tubeless kit is het monteren van UST of TubelessReady banden niet altijd even gemakkelijk. Soms is er wat techniek, ervaring en geduld nodig om de banden gemonteerd en luchtdicht te krijgen.
Je kan ons altijd contacteren op info@mountainbanden.be voor meer info.
 

Kan ik met eender welke velg tubeless rijden?

Het is mogelijk om een standaard (niet UST/TLR) velg om te vormen om toch tubeless te kunnen rijden. Dit doet men m.b.v. een tubeless kit. Een tubeless kit bevat meestal een velglint, sealant en ventielen. Het velglint wordt gebruikt om de velg luchtdicht te maken en het is belangrijk dat dit goed gemonteerd wordt (zie de handleiding bijgevoegd in uw tubeless kit.). De sealant wordt gebruikt om een vouw- of tubeless ready band luchtdicht te krijgen rond de velg en zal later in het terrein (kleine) lekken automatisch dichten.
Bekijk deze video van Stan's NoTubes of Effetto Mariposa voor een uitgebreide uiteenzetting over hoe een tubeless kit te installeren.

Lek rijden tijdens een rit.

Wanneer je lek rijdt tijdens een rit zal de sealant het gat detecteren door het verschil in luchtdruk en automatisch proberen te dichten. Wanneer het lek niet groter is dan 6mm is het meestal binnen enkele seconden terug gedicht. Echter wanneer het gat te groot is en niet kan worden gedicht, dan heb je de keuze tussen wandelen of een binnenband monteren. Heb je een binnenband en CO2- of minipomp bij, verwijder dan het tubeless ventiel of velglint en monteer je binnenband op de gebruikelijke manier en hervat je rit.
Bij Mountainbanden.be raden we aan om een tubeless velglint te nemen met een los ventiel. Wanneer je dan tijdens een rit zou lek rijden hoef je enkel het ventiel te verwijderen, een binnenband te monteren, pompen en verder rijden. Wanneer je een velglint met vast ventiel hebt, dan moet je het volledige velglint demonteren en het besmeurde velglint de rest van de rit meezeulen.

Het luchtdicht krijgen loopt niet altijd zo vlekkeloos...

Wanneer u een tubeless band niet met een voetpomp op druk krijgt kunt u volgende dingen proberen:

  • Gebruik montagevloeistof (Schwalbe EasyFit bijvoorbeeld), dit zorgt voor een dun laagje tussen de band en de velg. Eventueel kan een zeepsop ook helpen.

  • Verwijder de kern uit het ventiel om meer lucht in één keer in de band te krijgen.

  • Monteer de band eerst met een binnenband zodat deze goed in de velg past. Verwijder voorzichtig de binnenband, voeg latex toe en pomp.

  • Schud de band zodat de antilekvloeistof goed in de band verdeeld is.

  • Gebruik een CO2 patroon om in één keer veel lucht in de band te krijgen. Niet aangeraden vermits deze de antilekvloeistof kan beinvloeden. Dit is bijvoorbeeld een probleem bij Stan's NoTubes maar geen probleem bij Effetto Mariposa Caffélatex.

  • Indien bovenstaande tips niet helpen, overweeg de aanschaf van een compressor.

Met dank aan Schwalbe voor het beschikbaar stellen van hun foto's.

Nog vragen over tubeless rijden of montage?
Contacteer ons voor gratis advies op info@mountainbanden.be en we staan u graag te hulp!

Klik hier en bekijk een instructievideo voor het monteren van TLR banden.